Een Twittervolger vroeg me hoe ik met deadlines omga in combinatie met mijn beperkingen, aangezien die er regelmatig voor zorgen dat ik niks meer kan. Dat laatste klopt. Mijn migraine legt me vaak lam op momenten die nooit goed uitkomen. Dat is ook de reden dat ik niet meer op een kantoor werk. Als ondernemer kan ik zelf bepalen wanneer ik werk.

Maar ook als ondernemer kom ik natuurlijk deadlines tegen, waarvoor ik als enige verantwoordelijk ben. Niemand anders gaat ervoor zorgen dat die deadlines gehaald worden, want A-typist is een eenmanszaak. Dus hoe ga ik daar dan mee om?

Voorzorgsmaatregelen

Ik kan er natuurlijk van tevoren al rekening mee houden dat ik moeite heb met deadlines. Deadlines vind ik maar stressvolle dingen. Bovendien, als ik uitval door migraine en het halen van een deadline zou daardoor in het gedrang komen, levert dat nog meer stress op. En ik heb er een hekel aan als ik mijn afspraken niet na kan komen. Er zijn twee dingen die ik doe:

  • Communicatie: zoals je ziet ben ik op deze website erg open over de beperkingen die ik heb. Elke klant weet dus van tevoren met wie ze in zee gaan. Ze kiezen voor mijn talenten, maar daar komen mijn beperkingen als vanzelfsprekend ook bij. Als het goed is merkt de klant daar weinig van, omdat ik mezelf goed ken.
  • Plannen: ik probeer overzicht te houden over mijn planning (eventueel met behulp van mijn begeleiding), zodat ik weet welke projecten en taken er allemaal lopen en ik kan inschatten wanneer ik iets af kan hebben.
  • Ruimere deadline: ik kan dan soms een iets ruimere deadline afspreken dan ik nodig denk te hebben, zodat uitval door migraine geen problemen oplevert.

Als het al te laat is…

Stel, er staat toch een deadline en ik merk dat ik die waarschijnlijk niet ga halen. Dan zijn er ook weer twee dingen die ik kan doen:

  • Forceren om de deadline toch te halen: iets wat ik natuurlijk niet te vaak kan doen. Ik zet mijn werk dan eigenlijk vóór mijn gezondheid. Maarja, ik ben erg loyaal, en als ik een afspraak heb gemaakt wil ik die graag nakomen.
  • Wederom communicatie: mocht het echt niet lukken om iets af te krijgen voor de deadline, dan is duidelijke communicatie denk ik erg belangrijk. Ik laat het op tijd weten als ik vertraging verwacht en ik houd de klant altijd op de hoogte van waar ik ben in het proces van de opdracht.

Dit laatste komt schijnbaar heel zelden voor, want in drie van de vijf aanbevelingen op mijn LinkedInprofiel wordt genoemd dat ik altijd mijn afspraken nakom. 🙂

Mijn belangrijkste tip is dus: communiceer! Geef je klant voorspelbaarheid of vraag wat je van je opdrachtnemer kunt verwachten.