In december schreef ik een artikel over de fabels over migrainetriggers. Triggers ontwijken geeft geen garantie op geen aanvallen meer. Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om de kans op een aanval zo klein mogelijk te maken. Het komt neer op je lichaam het ‘voedsel’ geven dat het nodig heeft, zoals Greet reageerde onder mijn artikel in december. Er wordt natuurlijk veel gesproken over wat je allemaal NIET moet doen als je migraine hebt, maar wat moet je nou juist wél doen?

1. Regelmatig leven

Als je chronisch ziek bent is het belangrijk om structuur aan te brengen in je leven. Zo is het voorspelbaar voor je hersenen wanneer ze rust krijgen en even bij kunnen komen. Hier kun je voor zorgen door om de paar uur een liggend rustmoment van maximaal twintig minuten te nemen. Zie hiervoor ook het boek Pijn & het brein. Het overslaan van een maaltijd of te kort of juist te lang slapen kan migraine uitlokken, dus regelmatig eten en slapen is belangrijk als je migraine  hebt.

2. Veel water drinken

Een te laag vochtgehalte in je lichaam kan hoofdpijn veroorzaken. Sommige mensen ervaren dat als ze veel water drinken aan het begin van een aanval, die aanval minder heftig verloopt of sneller overgaat.

3. Zorgen voor een ergonomische houding in bed en achter je bureau

Veel mensen met migraine geven aan dat een aanval start vanuit de nek en dat ze vaak last van hun schouders en nek hebben. Of dit een oorzaak of een gevolg is van de migraine weten we niet, maar zorgen voor een goede houding kan geen kwaad. Een goed matras, een goed kussen, de computer op ooghoogte en een goede bureaustoel kunnen hierbij helpen.

4. Stress leren hanteren

Stress is voor geen enkele chronisch zieke goed. Dat je migraine hebt ligt vast in je hersenen, maar stress kan wel meer aanvallen uitlokken. Het is dus belangrijk om waar mogelijk stressvolle situaties te vermijden en om stress te leren hanteren. Mindfulness kan een manier zijn om weer even terug in het nu te komen als er toch veel stress aanwezig is in je leven. Zelf vind ik de VGZ Mindfulness coach-app erg prettig werken.

5. Houd een hoofdpijndagboek bij en probeer je triggers te vermijden

Een hoofdpijndagboek kan inzicht geven in het patroon van je migraine. Ook is het belangrijk om bij te houden wanneer je hoofdpijn hebt en wanneer je medicijnen gebruikt, zodat je dit aan artsen kunt tonen. Dit is namelijk het eerste wat ze van je zullen vragen: een hoofdpijndagboek bijhouden. Het is daarnaast een goede manier om triggers te ontdekken, als die er zijn. Die kun je vervolgens vermijden, zodat de kans op migraine zo klein mogelijk is. Sommige mensen krijgen bijvoorbeeld sneller migraine van sterke geuren of fel licht. Een zonnebril dragen kan daarbij al helpen.

Tot slot vond ik nog dit plaatje van MyMigraineBrain. De voedingsmiddelen die je juist wél kunt eten als je migraine hebt.

Wat helpt jou om zo goed mogelijk te leven met je migraine?