Header bij blog over het beginnen van een blog als je autistisch bent

Tips voor het beginnen van een blog (als je autistisch bent)

Heb je er weleens aan gedacht om een blog te beginnen, maar weet je niet goed hoe te beginnen? Er zijn veel aspecten om rekening mee te houden. Ik heb geprobeerd ze in deze blog voor je op een rijtje te zetten. Het is allesbehalve compleet. Waar mogelijk heb ik doorverwezen naar boeken of websites waar meer informatie te vinden is.

Deze tips gelden natuurlijk ook in het algemeen voor als je een blog wil starten, maar ik heb specifiek rekening gehouden met autistische mensen en welke uitdagingen je tegen kunt komen.

Wat is je doel?

Het belangrijkste om te bepalen is wat je precies wil gaan bereiken met je blog. Dat bepaalt namelijk de uitkomst van al je andere keuzes. Misschien wil je gewoon een plekje hebben waar je je gedachten kwijt kunt (een soort openbaar dagboek). Andere mensen zouden graag willen dat hun verhaal door zoveel mogelijk mensen gelezen gaat worden, of willen zelfs geld verdienen met bloggen. Dat bepaalt welke keuzes je gaat maken.

Waarover gaat je blog?

Als je wil dat veel mensen je blog gaan lezen, is het handig om een redelijk concreet onderwerp te kiezen waarover je gaat bloggen. Dat scoort beter in zoekmachines als Google, waardoor mensen als ze een zoekopdracht intypen, sneller op jouw website terecht komen dan op die van de concurrent. Je kunt daarvoor een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, zodat je te weten komt op welke termen gezocht wordt in Google. Hier vind je daar een uitgebreide handleiding voor.

Open zijn over je autisme?

Of je nou over (jouw) autisme gaat schrijven of over iets heel anders… het is altijd belangrijk om na te denken of je open wil zijn over je diagnose en hoe open je dan wil zijn. Deze keuze zal moeilijker zijn als je over iets heel anders gaat schrijven. Is het dan van belang dat je lezers weten dat je autistisch bent? Misschien voegt het iets toe, of juist niet?

Als je over autisme zelf gaat schrijven, is het logischer om er open over te zijn, maar ook dan is het goed om te bedenken of en hoe open je bent. Besef dat, tenzij je een wachtwoord plaatst op je blogs, iedereen ze kan lezen. Het internet kan een leuke plek zijn waar je gelijkgezinden kan ontmoeten, maar het kan ook heel naar zijn als een blog in negatieve zin gedeeld wordt en je persoonlijk aangevallen wordt. Met alles wat je op internet zet, kan iemand anders aan de haal gaan, waardoor het (veel meer) aandacht kan krijgen dan je zou willen. Aan de andere kant ben jij altijd de baas over wat je deelt. Je hoeft nooit informatie openbaar op internet te zetten die je liever niet wil delen.

Je ziet Anne van de achterkant, terwijl ze zit te bloggen op haar website A-typist.
Foto door Josje Deekens

Negatieve reacties

Ik heb zelf nog geen negatieve ervaringen gehad met het open zijn over mijn autisme. Juist vooral positieve, in de zin dat mensen in mijn eigen omgeving mijn blogs soms ook tegenkomen en me zo beter zijn gaan begrijpen. Inmiddels krijg ik zo veel reacties, dat er bij elke blog die ik plaats wel een negatieve reactie tussen zit. Ik kan daar lang over nadenken, en hoe ik ermee omga verschilt. In ieder geval reageer ik niet meteen. Ik laat het eerst even bezinken en soms laat ik iemand meekijken om te bepalen wat diegene precies wil zeggen. Vervolgens zijn er verschillende manieren die ik inzet om te reageren:

  • Uitleggen: als ik denk dat iemand me oprecht niet begrepen heeft of graag meer wil weten, leg ik mijn beweegredenen uit achter wat ik schreef. Vaak snapt de ander het dan beter. Soms niet en dat mag; dan verschillen we gewoon van mening.
  • Compassie: ik kan geen rekening houden met alle omstandigheden, en soms komt het voor dat ik iemands verhaal of standpunt niet meegenomen heb in een blog. Dan neem ik de tijd om het verhaal van diegene te lezen, ervan te leren en erop te reageren met begrip.
  • Niet reageren: misschien wel in de meeste gevallen als iemand negatief reageert, is het beste om helemaal niet te reageren. Als ik het idee krijg dat iemand niet wil horen wat ik te vertellen heb, hoe ik het ook uitleg, dan negeer ik die reactie.
  • Excuses aanbieden: soms heeft iemand gewoon een goed punt. Heb ik onbedoeld iemand gekwetst. Dan ben ik de beroerdste niet om sorry te zeggen en eventueel de blog aan te passen.

Welk platform kies je?

Ga je je artikelen op een eigen website publiceren of sluit je je aan bij iemand anders/een collectief (bijvoorbeeld Autisme is veelzijdig, of Dsm-meisjes)?

  • Het voordeel van je aansluiten bij een collectief: je kunt meeliften op het concept dat er al ligt en je hoeft niet na te denken over de techniek achter de website. Dat wordt voor je geregeld. Ook de vormgeving wordt vaak geregeld. Je hoeft dan bijvoorbeeld geen passende afbeeldingen te zoeken.
  • Het nadeel van je aansluiten bij een collectief: je bent niet volledig vrij in wat je schrijft, wanneer een artikel online komt, of welke kant je op wil, en je moet rekening houden met de regels van het collectief of met de andere bloggers.

Bloggen op een eigen website

Bij een blog zie je misschien een website voor je. Zo’n website kun je zelf bouwen of laten bouwen, bijvoorbeeld met WordPress. In dat geval heb je ook een plek nodig waar je website gehost wordt. Zelf betaal ik ongeveer tien euro per maand voor de hosting, en negen euro per jaar voor de domeinregistratie. Dat kan goedkoper, maar zelf ben ik erg tevreden over TransIP. Ik vind het belangrijk dat mijn website altijd bereikbaar is en daar betaal ik dan graag voor.

Je kunt er ook voor kiezen om een gratis website te nemen. Soms kun je er dan niet onderuit dat er advertenties op je website geplaatst worden. Dit kan vervelend zijn als je lezerspubliek uit autistische mensen bestaat. Die zullen dan misschien wegklikken, omdat bewegende advertenties overprikkelend kunnen zijn. Ook met een niet-autistisch publiek kunnen advertenties natuurlijk afleiden van wat je te vertellen hebt.

Bloggen op sociale media

Een andere mogelijkheid is om direct op social media te bloggen. Het voordeel is dat dit gratis is en dat je geen eigen website nodig hebt. Welk platform je kiest hangt af van waar je goed in bent of wat je wil:

  • Ben je goed in het geven van je mening en in een korte tekst weergeven wat je denkt of voelt? Dan is Twitter een goede optie. Dat wordt ook wel microbloggen genoemd.
  • Vind je het leuk om foto’s te maken van jezelf of je dagelijkse leven en daar een verhaaltje bij te schrijven? Kijk dan eens naar Instagram.
  • Wil je graag lange verhalen schrijven, zoals je dat op een website ook zou doen? Dan is het aanmaken van een pagina op Facebook een mogelijke optie voor je. Gaan jouw verhalen over je werk of zijn ze op klanten gericht? Dan kun je kiezen voor LinkedIn.
  • Maak je liever filmpjes en kies je ervoor om te gaan vloggen in plaats van bloggen, dan kun je terecht op YouTube (voor langere filmpjes) of TikTok (voor filmpjes van een minuut of korter).

Eerder verscheen op A-typist een gastblog van Angelique Coljee over social media en autisme, waarin zij ook schrijft over de kanttekeningen. Socialemediakanalen kennen vaak hun eigen ongeschreven regels, wat lastig kan zijn als je die niet automatisch oppikt.

Hoe houd je het interessant voor mensen om te lezen?

Het is bekend dat sommige mensen met autisme uitgebreid kunnen uitweiden over hun interesses. Bij het bloggen is dat eigenlijk een groot voordeel, want mensen komen immers op je blog om te lezen wat jij weet. Zeker een heel specifiek onderwerp kan goed werken op een blog. Maar hoe zorg je ervoor dat je tekst niet té lang wordt? Of dat mensen niet halverwege afhaken? Een goed leesbare blog:

  • Heeft ongeveer tussen de 300 en 1200 woorden (hoewel incidenteel een langer artikel niet erg is).
  • Gaat over één onderwerp.
  • Past binnen het thema van je website.
  • Heeft meerdere tussenkopjes, zodat de lezer de rode draad niet kwijtraakt.
  • Heeft plaatjes tussen de tekst door, zodat mensen niet alleen maar hoeven te lezen, maar ook iets te kijken hebben.
  • Heeft genoeg alinea’s (maak je alinea’s in een online tekst niet te lang (gemiddeld vijf zinnen), want mensen hebben op internet meestal minder concentratie voor lange teksten). Ook is het voor de leesbaarheid belangrijk om korte en lange zinnen af te wisselen. Op het internet gebruik je over het algemeen kortere zinnen dan wanneer je een artikel voor een tijdschrift of een boek schrijft.
  • Heeft een heldere indeling, met inleiding, middenstuk en conclusie, en alinea’s zijn aan elkaar verbonden door middel van verbindingszinnen.
  • Is geschreven in correct Nederlands (of welke taal dan ook, mocht je in een andere taal willen gaan schrijven dan het Nederlands).

Om een tekst te schrijven die lekker leest, kun je bijvoorbeeld doen alsof je iets vertelt aan een vriend of aan je ideale lezer. Meestal gebruik je dan je eigen stijl van vertellen en die komt natuurlijk over op de lezer van je blog.

Planning: verkijk je niet op hoeveel tijd het kost!

Bloggen kost veel tijd en ik merk dat veel mensen dit onderschatten. Soms moet je vooronderzoek doen, of wil je een boek lezen om een recensie over te schrijven. Het schrijven van een goed leesbaar artikel dat de potentie heeft om gedeeld te worden, kost moeite en tijd. Er zijn namelijk meer factoren waar je rekening mee moet houden, buiten het schrijven alleen. Door regelmatig een nieuw artikel te plaatsen hou je de aandacht van je lezers vast, het is goed voor je ranking in Google, en daarnaast kun je er je socialmedia-accounts actief mee houden, waardoor je volgers opbouwt.

Ik denk dat ik met alleen het schrijven van een blog zo’n drie tot vijf uur bezig ben, als het niet meer is. Dit zijn de stappen die ik zet vanaf het idee voor het schrijven van een blog tot het promoten ervan op social media. Misschien geeft dit wat meer inzicht in welke taken er zijn en hoe veel tijd het kost:

  1. Inspiratie opdoen voor waar ik over wil schrijven (dat kan komen van een boek dat ik heb gelezen, iemand die een vraag stelt of iets wat ik op internet voorbij heb zien komen).
  2. Vooronderzoek doen: bestaande informatie lezen of op social media vragen wat mensen precies willen weten.
  3. Schrijven.
  4. Structureren en redigeren (ik begin vaak gewoon te schrijven en daarna ga ik kijken naar de volgorde van de alinea’s, de titels en de vormgeving). Zelf vind ik dit het moeilijkste gedeelte: hoe schrijf je een lange tekst die overzichtelijk blijft voor de lezer? Daarom vraag ik daar soms hulp bij, door iemand mijn blog te laten lezen voor ik hem plaats.
  5. Beeldmateriaal zoeken, een header maken voor boven de blog, plaatjes maken voor op social media (ik doe dat met Canva, een gratis vormgevingsprogramma).
  6. Blog SEO-proof maken (SEO staat voor Search Engine Optimization): hierbij probeer ik naar mijn blog te kijken alsof het een zoekmachine is (voldoende zoekwoorden in de tekst, tags toevoegen, een meta-omschrijving schrijven die de aandacht trekt, de afbeeldingen omschrijven, enzovoort). Op internet kun je veel informatie vinden over SEO.
  7. De blog publiceren op mijn website.
  8. Nieuwsbrief opstellen, waarmee ik de blog aankondig naar abonnees.
  9. Promoten op mijn eigen socialemediakanalen. Hiervoor is het goed om te weten op welke tijden de meeste mensen actief zijn en welke teksten aanspreken, zodat volgers op de link klikken. Dit kun je vinden via Google, maar voor een deel is dit ook een kwestie van uitproberen wat het beste werkt.
  10. Eventueel kanalen van andere mensen aanschrijven om te vragen of ze mijn blog willen plaatsen of de blog plaatsen in algemene groepen op Facebook.
  11. Beschikbaar zijn voor het beantwoorden van eventuele vragen of reacties: ik hou in de gaten waar mijn blog gedeeld wordt, en probeer zo veel mogelijk te reageren, in ieder geval op de dag dat ik de blog plaats.

Geld verdienen met bloggen

Bloggen is vaak iets dat je vaak vanuit huis doet. Je zult je er dus zelf toe moeten zetten om ervoor te gaan zitten en een artikel te schrijven. Als je geld wil gaan verdienen met je blog, kan het jaren duren voor je voldoende bezoekers hebt om eraan te gaan verdienen. Dat betekent vaak dat je het naast andere bezigheden moet gaan doen. Geld verdienen met bloggen kan op verschillende manieren:

  • Affiliate-marketing
    Adverteerders kunnen je belonen voor verkopen die via jouw website of socialemediakanaal bij hun gedaan worden. Bijvoorbeeld: ik schrijf een recensie over een boek en plaats daarin een linkje naar het boek op bol.com. Als een lezer op dit linkje klikt en daarna aankopen doet op bol.com, dan krijg ik een commissie, omdat ik diegene doorverwezen heb. Ik maak hiervoor gebruik van LinkPizza. Om je wat inzicht te geven in wat dat op kan leveren: per maand heb ik ongeveer 5000-12000 unieke bezoekers en daarmee verdien ik zo’n 50 euro per maand aan affiliate-inkomsten.
Zo zien mijn statistieken bij LinkPizza eruit.
  • Advertenties
    Je kunt ervoor kiezen om advertenties te tonen op je website. Per vertoning en per klik krijg je dan een klein bedrag van bijvoorbeeld Google adsense. Ik heb dit zelf een tijdje gedaan, maar heb er vorig jaar voor gekozen om mijn website zoveel mogelijk prikkelarm te houden en dus geen advertenties meer te tonen. In plaats daarvan kunnen bezoekers als ze willen een kleine donatie doen via Ko-Fi, zodat deze inkomsten aangevuld worden en A-typist advertentievrij kan blijven.
  • Je blog als visitekaartje
    Op je blog kun je natuurlijk je schrijfkunsten tentoonspreiden. Bedrijven of redacteuren kunnen opmerken dat je goed kunt schrijven of ergens veel van weet, waardoor je gevraagd kunt worden om (betaald) artikelen te schrijven voor andere kanalen.
  • Sponsored content schrijven
    Als je gezien wordt als iemand die invloed heeft online (ook wel een influencer genoemd), kan het zijn dat bedrijven of webwinkels willen dat je over hun producten schrijft. Ze sturen je dan bijvoorbeeld gratis een product op waar je over schrijft, of ze betalen je om over een bepaald onderwerp te schrijven. Zelf vind ik het belangrijk om achter de producten of diensten te staan waar ik over schrijf. Ik ben dus erg selectief in welke opdrachten ik aanneem, omdat ik graag eerlijk wil kunnen zijn. Je kunt afwachten tot bedrijven je benaderen voor het schrijven over een product of dienst, je kunt zelf bedrijven benaderen (let op: dit wordt niet altijd gewaardeerd), of je kunt je aansluiten bij een platform als LinkPizza. Daar zetten bedrijven hun opdrachten in de marktplaats en daar kun je op reageren.

Er zijn regels verbonden aan het maken van reclame. Meer hierover lees je bijvoorbeeld in het Wetboek voor bloggers.

Gastbloggen

In plaats van een eigen blog te starten of je aan te sluiten bij een bestaande blog, kun je ook gastbloggen. Vaak kun je dan eenmalig een artikel schrijven en ben je niet gebonden aan het regelmatig creëren van nieuwe content. Ook als je een eigen blog hebt, kan het voordelig zijn om af en toe een gastblog te schrijven voor iemand anders. Op die manier komen mensen namelijk ook weer op je eigen blog terecht, als het ze aanspreekt wat je schrijft.

A-typist kan altijd mensen gebruiken die eenmalig een blog willen schrijven over ervaring met autisme. Kun je goed schrijven? Is er iets dat je bijvoorbeeld heel goed kan en heb je tips voor andere mensen met autisme? Heb je een boek gelezen of een film gezien over autisme en wil je daar een recensie over schrijven? Heb je een sterke mening over een bepaald onderwerp? Stuur dan een mailtje met een voorstel voor een gastblog naar info@a-typist.nl.

Zijn er onderwerpen die ik vergeten ben in dit artikel en heb je meer vragen over bloggen als autistisch persoon? Laat het dan hieronder of via Twitter weten. Ik antwoord je direct of ik voeg het toe aan deze blog.

3 gedachten over “Tips voor het beginnen van een blog (als je autistisch bent)”

  1. Goede tips!
    Zelf pak ik het bloggen niet zo grondig aan als jij doet, mijn blog is ook meer van alles wat en dat heeft ook effect op het aantal bezoekers en de inkomsten uit affiliate links. Of ik schrijf gewoon niet zo goed, dat kan ook, haha! Maar zolang ik net de kosten van mijn website ermee kan dekken, vind ik het wel prima zo. Het is een leuke hobby!

    Beantwoorden
  2. Ik heb nu bijna twee jaar een blog (aanstaande zaterdag komt mijn 100e bericht online!). Ik vind het fijn om te doen, maar ik merk dat het me maar nauwelijks lukt om lezers te verzamelen. Het duurde ruim een jaar voor zoekmachines me begonnen op te merken, nu krijg ik heel soms via hen een verwijzing. Overal lees ik dat het belangrijkste is voor een beginnende blogger: Je eigen werk op je eigen sociale media delen zodat je eigen netwerk het oppikt. Maar ik heb (bewust) geen sociale media meer. Heb je misschien nog tips om toch wat meer bezoekers te krijgen zonder sociale media?

    Beantwoorden
    • Hoi Corina, ik zie dat je een gratis WordPress-website hebt. Het zou weleens kunnen dat Google dat herkent en er anders mee omgaat qua hoe hoog je in de zoekresultaten komt, maar daar heb ik niet zo veel verstand van. Verder heb ik even op je website gekeken en mijn tip zou zijn om je titels veel specifieker te maken. Bijvoorbeeld in plaats van ‘Vakantie’, zou je ervan kunnen maken ‘Vakantie: autisme en omgaan met veranderingen’. Of iets dergelijks. Ook zou je tussenkopjes kunnen maken. Dit zijn allemaal dingen die Google herkent.

      Hoe je meer bezoekers zou kunnen krijgen zonder sociale media: ik zie nu dat je de mogelijkheid om je blog te volgen via e-mail helemaal onderaan hebt staan. Deze zou ik veel verder naar boven zetten als dat kan. Onderaan een blog zou je een vraag kunnen stellen, bijvoorbeeld: ‘Is dit herkenbaar voor jou?’ Mensen zijn dan eerder geneigd om te reageren. Je zou ook andere mensen kunnen vragen om je blogs te delen op sociale media. Of als je het helemaal analoog wil houden, zou je flyers of visitekaartjes kunnen maken die je achterlaat op plekken waar de doelgroep van jouw blog veel komt. Daar kun je dan bijvoorbeeld een QR-code op zetten, zodat mensen met hun telefoon meteen op jouw website terecht komen.

      Hopelijk heb je hier iets aan!

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Skip to content