In Spanje, vlakbij Salou, ligt PortAventura World. Dit bestaat uit drie verschillende parken, namelijk: het hoofdpark PortAventura (pretpark), Ferrari Land (themapark) en Caribe Aquatic (waterpark). Onlangs ging ik acht dagen op vakantie naar Spanje en bracht ik de laatste paar dagen door in een hotel naast PortAventura World. Ik vroeg een bandje aan waarmee ik gebruik kon maken van ‘special access’ tot de attracties. In deze blog leg ik uit welke opties PortAventura geeft voor toegankelijkheid en hoe je zo’n bandje kunt aanvragen.
Toegankelijkheidsopties in PortAventura World
Het park biedt verschillende mogelijkheden om je bezoek als persoon met autisme aangenamer te maken:
- Speciale toegang tot de attracties (hieronder leg ik uitgebreid uit hoe dit in z’n werk gaat).
- Huren van een kinderwagen of (elektrische) rolstoel (er zijn meer mogelijkheden dan op de website aangegeven staan, ik heb in het park een kaart gezien met opties en prijzen voor bijvoorbeeld scootmobiels).
Alle mogelijkheden vind je hier in het Engels.
Het aanvragen van speciale toegang tot de attracties
Ik ben zelf vrij lang bezig geweest met uitzoeken hoe dit werkte. Vandaar dat ik in deze blog mijn ervaringen op wil schrijven, om het voor jou makkelijker te maken. Als je op zoek gaat naar informatie op de website van PortAventura, kom je informatie tegen over 33% en 75% disability. Dit is een Spaans systeem voor mensen met een lichamelijke beperking dat een aantal voordelen biedt, zoals kortingen op belastingen en bijvoorbeeld op toegang tot pretparken. Autisme valt in dit geval echter buiten dit systeem. Je hoeft hier dus geen rekening mee te houden.
Een autismediagnose, van welk level dan ook, geeft recht op speciale toegang tot de attracties in PortAventura. Je moet dit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de Efteling, wel kunnen aantonen met officiële documenten, zoals je diagnose en/of een Autipas van de NVA.
Mijn ervaring met het aanvragen van speciale toegang tot de attracties
Het bandje voor speciale toegang vraag je aan bij de Guest Service. Deze zit links naast de ingang van PortAventura, enigszins verstopt in een hoekje. Wat ik zelf een handig hulpmiddel vond in het park was de PortAventura World-app (Apple Store of Google Play). Je ziet hierop een plattegrond van het park en kan vragen om de kortste route naar een bepaalde attractie of een restaurant. Ook zie je wachttijden van de attracties.


Het schijnt dat het bij de Guest Service druk kan worden en dat je soms wel een half uur moet wachten om aan de beurt te zijn. Om die reden zijn wij zelf meteen bij de opening van het park naar het kantoortje gelopen. Als hotelgast heb je het voordeel dat je een half uur eerder het park in mag. We waren toen meteen aan de beurt.
Online staat niet heel duidelijk aangegeven tot hoe laat de Guest Service open is, maar op de deur stond tot 23.30 uur (tot de sluitingstijd van het park in de zomer dus). ’s Avonds zal het vermoedelijk ook een stuk rustiger zijn, dus als je meerdere dagen gaat, kan dat ook een optie zijn.
Ik heb in het Engels aan de medewerker uitgelegd dat ik graag gebruik wilde maken van speciale toegang tot de attracties. De medewerker vroeg toen welke bewijzen ik meegenomen had:
- Ik had het verslag meegenomen van mijn diagnose, waar ook mijn DSM-classificatie in staat.
- Mijn Autipas van de NVA (daarvoor heb ik als bewijs ook mijn diagnose moeten opsturen).
Zelf had ik ze niet laten vertalen, maar als tip wordt vaak gegeven om dit wel te doen. Eventueel in het Engels, maar het liefst in het Spaans. De medewerkers zijn niet altijd even goed in Engels. Iemand die gespecialiseerd is in het vertalen van dergelijke documenten is Anouschka Schutte van Proactive Translations. Wil je advies over wat je nodig hebt en een degelijke vertaling? Dan moet je bij haar zijn!
Bij mij ging het gelukkig allemaal heel makkelijk en kreeg ik op basis van deze documenten het bandje.
Je moet het bandje overigens de gehele tijd dat je in het park bent (dus ook als je meerdere dagen blijft) omhouden. Dit kan sensorisch gezien dus een uitdaging zijn voor mensen die daarvoor gevoelig zijn. Zelf vond ik het wel meevallen, al is het wel een plastic bandje dat kan gaan zweten als het erg warm is.

Hoe gaat het in z’n werk?
- Als persoon met autisme krijg je een groen bandje om met daarop een streepjescode. De andere mensen van jouw gezelschap (maximaal vier) krijgen een wit bandje om.
- Je kiest uit in welke attractie jullie willen.
- Je loopt naar de attractie en zoekt de uitgang (meestal te herkennen aan de photobooth en/of het bordje met een rolstoel).
- Je loopt via de aangewezen bordjes naar de uitgang van de attractie en wacht bij het hekje tot er iemand van het personeel naar je toekomt.
- Deze persoon vraagt met hoeveel personen jullie zijn en scant voor die hoeveelheid personen de streepjescode op het bandje van de autistische persoon.
- Daarna volg je de aanwijzingen van het personeel. Zij geven aan wanneer je in de attractie mag en op welke plek je mag gaan zitten. Je kunt dus niet zelf kiezen waar je wil gaan zitten. Wellicht kun je dit wel vriendelijk vragen. Wij hadden hierin weinig voorkeur en hebben dit niet geprobeerd.
- Je gaat in de attractie en verlaat de attractie daarna net als de rest van de bezoekers.
Mijn ervaring met het gebruik van het bandje
De voordelen
- Hoewel het niet expliciet genoemd wordt, geeft het bandje echt wel voorrang tot de attracties. Wij waren er op een maandag en een dinsdag, maar wel in het hoogseizoen. De wachttijden bij populaire attracties liepen op tot meer dan een uur of soms wel twee uur. Wij hebben maximaal een kwartier moeten wachten.
- Je mag dus via de uitgang van de attractie naar binnen, waar je meestal op een rustig plekje staat te wachten. Vaak stonden we daar alleen. Soms met nog een gezelschap. We hebben maximaal met zo’n acht mensen staan wachten en dat was uitzonderlijk.
- De medewerkers die wij tegenkwamen waren goed bekend met het bandje, wisten waar we moesten zijn, beantwoordden onze vragen en waren vriendelijk.
- Je bandje is ook geldig in de andere parken van PortAventura World, dus voor Ferrari Land hoefde ik niet opnieuw naar de Guest Service om een bandje aan te vragen.
De nadelen
- Het is niet altijd even makkelijk om de uitgang van de attracties te vinden. Soms staat er een blauw plaatje of bordje met een rolstoel bij, zodat je weet dat je daar naar binnen moet, maar soms ligt de uitgang op een onlogische plek en loop je wat langer te zoeken.
- Soms vind je de uitgang wel, maar kom je in een onbestemde ruimte zonder personeel terecht, waarvan je je afvraagt of je wel goed bent. Je moet dan vaak even wachten of iemand van het personeel je opmerkt. Bij ons ging dit vrij snel, maar we kwamen ook mensen tegen die weggegaan waren, omdat ze niet opgemerkt waren.
- Als je door de uitgang naar binnen loopt, kom je ook de mensen tegen die de attractie verlaten. Zij verwachten niet dat ze mensen tegenkomen die de andere kant opgaan, dus dan komt er een stroom mensen jouw kant op en is het soms even chaos. De plek waar je moet wachten is soms ook hetzelfde als waar mensen de attractie uitkomen, dus dan moet je telkens plaatsmaken als er een karretje terugkomt. Hier zou eigenlijk een andere oplossing voor bedacht moeten worden.
- Mij leken de uitgangen van de attracties voor iemand met een fysieke beperking soms nog redelijk ontoegankelijk. Ze bestaan soms uit hele langs ramps naar boven. Jezelf daar omhoog krijgen in een handgedreven rolstoel of iemand daar omhoogduwen lijkt me heel zwaar, zeker in de hitte en zeker als er ook nog mensen naar beneden komen in vrij krappe gangpaden. Liften die ik tegenkwam waren vaak alleen toegankelijk na het vragen van een sleutel aan het personeel. Ik vond dat zelf te veel moeite waardoor ik steeds de trap nam en over mijn grens ging. Dus heb je naast autisme ook een lichamelijke beperking, hou hier dan rekening mee.
- Met je bandje mag je niet in je eentje in een attractie. Je moet met begeleiding van iemand van je gezelschap. Ben je dus iemand die graag zelfstandig pretparken bezoekt en ook graag alleen in attracties gaat, dan kun je hier beter geen gebruik van maken.



Extra aandacht voor autisme in PortAventura
Eén van de werelden in het PortAventuraPark is gebaseerd op Sesamstraat. In Sesamstraat zit ook het autistische personage Julia en deze kun je in PortAventura tegenkomen. Zo is er een Meet&Greet met Julia.


Ondanks dat het soms even zoeken was naar de juiste manier om in de attractie te komen, heb ik twee super leuke dagen gehad. De tijd en energie die we bespaarden op wachtrijen, heb ik kunnen gebruiken om even bij te komen in het hotel, en dat was echt nodig.
Als de voor- en nadelen van deze regeling bij je passen en opwegen tegen lange wachtrijen, dan is het dus echt wel een aanrader om hiervan gebruik te maken. Veel plezier gewenst alvast!
Gerelateerde Berichten
- Resultaten Academische Werkplaats Autisme gepresenteerd
Eind november werden de resultaten van de Academische Werkplaats Autisme (AWA) gepresenteerd op een slotbijeenkomst.…
- Zelfmanagement bij autisme: een handreiking en boek
Het NIPA bracht afgelopen week samen met Lister en Parnassia een publicatie en een handreiking…
- Lijstje: autisme op Netflix (series en films)
Onderstaande titels kun je vinden op Netflix Nederland. Voor mensen die geen abonnement hebben, heb ik…