Ondernemen(d) met autisme: inspirerende ondernemersverhalen en tips voor een succesvol bestaan als zelfstandige

Bespreking van het boek Ondernemen(d) met autisme

Zo’n twee jaar geleden werd ik door Marijn Bon via Twitter benaderd met de vraag of ik mee wilde werken aan een interview over ondernemen met autisme. Voor Marijn was het na een depressie en een daarop volgende diagnose autisme lastig om weer aan het werk te komen. Ze wilde op dat moment zelf ook gaan ondernemen en liep er tegenaan dat er zo weinig specifieke informatie te vinden was over waar je op moet letten als je autisme hebt. Ze volgde een workshop van Petra Wermink-Vos over ondernemen met autisme en dat vormde de inspiratie voor het boek Ondernemen(d) met autisme, dat nu verkrijgbaar is!

Naast dat ik met een interview in het boek sta, assisteerde ik Monique Post bij het maken van de portretfoto’s voor Ondernemen(d) met autisme. Daarbij ontmoette ik ook alle andere ondernemers die in het boek staan, wat ik erg leuk vond, omdat daar ook mensen bij zaten die een voorbeeld voor me waren in de tijd dat ik zelf nog niet zo comfortabel was met mijn autismediagnose.

Ondernemende houding

Wouter Staal (hoogleraar Klinische Kinder- en Jeugdpsychiatrie) roept in het voorwoord op om genuanceerder te kijken naar autisme. Volgens hem draagt Ondernemen(d) met autisme daaraan bij. De geïnterviewden vertellen niet hoe geweldig het allemaal is om autisme te hebben, maar ook niet over hoe je er niks mee kan. Een belangrijk aspect in het leren omgaan met autisme is het ervaren van regie over hoe je omgaat met je kwaliteiten en kwetsbaarheden. De geïnterviewden hebben hun kwaliteiten en kwetsbaarheden moeten leren kennen om te kunnen ondernemen. Er valt dus veel van hen te leren, zegt Wouter Staal.

Ook Marijn, de schrijfster van het boek, benoemde tijdens de boekpresentatie dat het haar opviel dat de geïnterviewden niet alleen ondernemend in het leven staan wat betreft hun bedrijf, maar ook wat betreft hun autisme.

De interviews

Wat me opviel tijdens het lezen van het boek, was dat er van de geïnterviewde ondernemers een behoorlijk aantal was waarbij (hun) autisme een rol speelt in hun onderneming. Dat kan verklaard worden doordat veel autistische mensen een interesse hebben voor autisme, waar ik in deze blog meer over schrijf. Ondernemingen kunnen namelijk ook ontstaan vanuit een speciale interesse. Verder zijn de ondernemingen van de ondernemers in het boek ontzettend divers: een metaalbewerker, een professioneel organizer, een restauranteigenaar, enzovoort.

Ik vond het ontzettend leerzaam en inspirerend om de andere interviews in het boek te lezen. Bovendien zijn ze door Marijn heel mooi en nauwkeurig uitgewerkt.

De eerste pagina van mijn interview in het boek. Met foto gemaakt door Monique Post.

Achtergronden, tips en conclusies

Na de interviews volgt een deel met tips voor als je een eigen bedrijf wil beginnen en autisme hebt. Daarin komen vragen terug als:

• Netwerken is een belangrijk onderdeel van ondernemen, maar hoe doe je dat als je autisme hebt?
  • Vertel je je opdrachtgevers of klanten over je autisme?
  • Welke eigenschappen moet je bezitten om een succesvolle ondernemer te worden?

Van de mensen met autisme heeft maar 28% regulier betaald werk. De arbeidsparticipatie in die groep is dus schrikbarend laag, terwijl het soms met een kleine aanpassing al mogelijk kan zijn om iemand met autisme een geschikte werkplek te bieden. De ondernemers in het boek hebben het heft in eigen hand genomen om zo’n aangepaste werkplek voor zichzelf te creëren. Dat is zeker niet voor iedereen geschikt, en daar zijn de ondernemers in het boek ook heel eerlijk over, maar kan in sommige gevallen een uitkomst bieden.

Ik denk dat Ondernemen(d) met autisme leuk is om te lezen voor een breder publiek dan je in eerste instantie zou denken. Het is erg inspirerend om te lezen hoe de mensen in het boek zichzelf en hun autisme hebben leren kennen, en hoe eerlijk ze daarnaast zijn over de moeilijkheden waar ze tegenaan lopen. Ik ben er erg trots op dat ik er tussen mag staan. 🙂

1 gedachte over “Bespreking van het boek Ondernemen(d) met autisme”

1. Hier gaat het mis:
    Een belangrijk aspect in het leren omgaan met autisme is het ervaren van regie over hoe je omgaat met je kwaliteiten en kwetsbaarheden.