Header bij blog over boek van Bianca Toeps

Recensie: Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit door Bianca Toeps

In de afgelopen Autismeweek (begin april) werd het boek Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps gepubliceerd. Een titel die mij in het bijzonder aanspreekt (en ik denk veel autisten met mij en de schrijfster), omdat ik deze uitspraak vaak te horen krijg. Het is geen compliment, en waarom dat zo is legt Bianca uit in haar boek.

Over niet autistisch overkomen en hoe dat bij mijzelf werkt, heb ik eerder twee blogs geschreven: Autisme camoufleren deel 1 en deel 2.

Onzichtbaar anders

Het boek begint met een hele sterke metafoor, die goed weergeeft hoe het voelt om autisme te hebben (voor Bianca). De schrijfster brengt meerdere maanden per jaar door in Japan, en schrijft daarover: ‘Ik ben overal een alien, maar in Tokio heb ik een excuus.’ Als buitenlander word je namelijk niet geacht de sociale regels te kennen die gangbaar zijn in Japan. Maar stel nu dat je wel een Japanner bent… dan worden de verwachtingen al heel anders!

De DSM

Bianca besteedt uitgebreid aandacht aan het diagnostisch handboek en hoe dat geen eer doet aan de ervaring van het hebben van autisme. De diagnosecriteria zijn geschreven vanuit wat voor de buitenwereld het meeste opvalt. Zo staan problemen met sociale interactie bovenaan, terwijl mensen met autisme zelf waarschijnlijk zullen zeggen dat de problemen met prikkelverwerking hen het meeste in de weg zitten in het dagelijks leven.

Scherp

De schrijfster van Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit heeft een duidelijke mening over wat autisme is en ze geeft woorden aan onderwerpen waar bijvoorbeeld in de hulpverlening nog weinig aandacht voor is, maar die veel mensen met autisme allang weten. Zo schrijft ze over hoe mensen met autisme vaak geleerd wordt om de signalen van hun lichaam te negeren, omdat waar de grens ligt afwijkt van wat als normaal gezien wordt. Verder besteedt Bianca aandacht aan de focus op strakke planningen bij autisme: is dat eigenlijk wel zo goed? Hoe zit het met lichamelijke klachten bij autisme?

Het laatste hoofdstuk bestaat uit een opsomming van ‘Acht dingen die we niet meer willen horen’, waarin Bianca onder andere uitlegt wat er dan mis is met de uitspraak ‘maar je ziet er helemaal niet autistisch uit’.

Herkenbaar

Het boek is heel herkenbaar voor autistische lezers. Zeker als je ongeveer even oud bent als Bianca (34), gaat haar levensverhaal je waarschijnlijk weer even terugbrengen naar je eigen jeugd. Doordat Bianca zich heel bewust is van hoe er door de buitenwereld naar autisme gekeken wordt, is het boek ook bij uitstek geschikt om te lezen door familieleden en hulpverleners. Bianca schrijft op een erg eigentijdse en humoristische manier over hoe het is om autistisch (en vrouw en ondernemer) te zijn, hoe daar door de buitenwereld op gereageerd wordt en welke invloed dat heeft op autistische mensen.

De buitenkant van het boek, met de door Bianca zelf ontworpen omslag, ziet er tiptop uit. Ook de binnenkant vond ik, naast dat de schrijfstijl van Bianca lekker wegleest, erg prettig om te zien. Het lettertype leest makkelijk en is prikkelarm, de opmaak is duidelijk, en ook de volgorde is op de meeste punten logisch (hoewel de verhalen van een aantal andere mensen met autisme die in het boek opgenomen zijn soms wat uit de lucht kwamen vallen voor mij, maar uiteindelijk wel bijdroegen aan het ondersteunen van de boodschap van het boek).

57 gedachten over “Recensie: Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit door Bianca Toeps”

1. Hoi Anne! Ik loot graag mee voor mijn dochter. Ik denk, als ik jouw recensie zo lees, dat zij echt wat heeft aan dit boek. Groetjes Yvonne

Beantwoorden
  2. Ik loot ook graag mee, een boek wat anderen uitlegt over wat autisme nu is, lijkt me een goed boek voor vrienden van me. Zij zeggen immers altijd “jij ziet er niet autistisch uit”.
    Groet,Janda

Beantwoorden
  3. Moeder van 2 kinderen met autisme 39 jaar oud en na de diagnose van mijn zoon al twijfel of ik zelf biet autisme zou hebben… na diagnose dochter was het voor mij nog duidelijker… maar wat gaan we doen wel of niet diagnostiek…. Wel hou ik ervan ervaringen te lezen van anderen en zou ik graag dit boek winnen.

Beantwoorden
  4. Hoi Anne,
    Ik zou graag willen meeloten voor het boek.
    Zelf ben ik ook gediagnosticeerd met ASS maar heb mij nooit kunnen vinden in deze diagnose. Ik werd in een hokje gedrukt waar ik voor mijn gevoel niet in pas. Daardoor ontwikkelde ik een afkeer van het woord autisme en alles wat ermee te maken heeft. Maar toen ik op twitter de link naar deze blog zag, werd ik toch nieuwsgierig en heb ik van de eerste tot de laatste letter geboeid zitten lezen. Je hebt me nu toch wel nieuwsgierig gemaakt naar dit boek. De opmerkingen en vragen die worden behandeld, daar zou ik toch best wel wat meer over willen lezen. En naar wat ik uit jouw blog kan opmaken, doet BIanca dat volgens mij op een boeiende en leerzame manier.

Beantwoorden
  5. Ik zou dit boek graag willen lezen: ik heb sinds november 2018 ook een diagnose ASS en ben nog volop aan het ontdekken; ik lees graag van een ervaringsdeskundige!

Beantwoorden
  6. Ik wil het graag lezen omdat ik een discussie heb met de psychiater over mijn ‘autistiforme’ eigenschappen, die volgens mij gewoon maar (?) gevolg zijn van mijn gevoeligheid. Ik was eerst zeer kwaad en beledigd, heb me dan verdiept en stel vast dat autisme van heel veel verschillende kanten bekeken en beoordeeld wordt. “Dat men het eigenlijk niet goed weet”, daar kwam ik wel in overeen met de psychiater, omdat de DSM inderdaad de buitenkant beschrijft, en men nog steeds niet goed lijkt te weten wat nu eigenlijk de oorzaak is van het soms rare gedrag.

Beantwoorden
  7. Hoi Anne,

Ik zou dit boek heel graag voor mijn woonbegeleidsters van Stumass Breda (moederorganisatie JADOS) winnen. Zij begeleiden mij in mijn studie, woon -en leefwereld en staan elke dag voor mijn huisgenootjes (studenten met autisme) en mij klaar! Op deze manier wil ik hun graag meer inzicht geven in vrouwen met autisme en natuurlijk bedanken!!

Daarnaast is Bianca een mooi voorbeeld voor mij. Zelf teken en schrijf ik al een jaar mijn behandelingen uit en hoop ik vanuit daar ook ooit een boek uit te brengen. – van kwetsbaarheid naar kansen –

Groetjes Margot

Beantwoorden
    • Ik zou ook graag het boek willen lezen. Mijn jongste zoon heeft Ass. Ik vraag me ook af of ik het heb. Verder ken ik verscheidene in mijn omgeving die Ass hebben. Wil graag weten hoe een ander het beleeft, en of ik mij ook daarin kan herkennen. En wat het precies betekent voor die ander.

Beantwoorden
  8. Ik zou dit graag winnen A omdat ik deze vraag zo vaak krijg, als hoog funtionerend autist. Ja ik kan als ik goed mijn best doe best een goed lopend gesprekje houden met een onbekende.

Dat dit deeld gescript is en dat dit me veel energie kost. Zien mensen niet.

B ik zit nu in een CompASSiegroep waarbij vrouwen met autisme , beter leren omgaan met hun diagnose , sommigen hebben die net. Graag help ik hun met mijn opgedane kennis doormiddel van internet, eigen ervaringen , lezingen en boeken.
    Ik leen die ook graag uit aan geintresseerden.
    Ook bijv. Ambulante begeleiding.

En C ik ben nu bezig op internet en in de gemeente om bredere kennis over autisme te verspreiden. Door middel van lezingen enz.

Dus dit boek zou mij helpen mijn doelen te bereiken. Ik zou hem heel graag winnen! ?

Beantwoorden
  9. Ik zou graag dit boek willen lezen en verspreiden.
    Er is in de profesionele hulpverlening nog te weinig kennis over vrouwen en ass.
    Ik ben al een hele poos mij hierin meer in te verdiepen en ik wil uiteindelijk in mijn omgeving dit naar buiten brengen door bv lezingen.

Beantwoorden
    • Hoewel er de laatste jaren meer aandacht voor is, is er toch nog steeds te weinig kennis over he? Goed dat je je er ook door middel van lezingen voor inzet om dit onderwerp op de kaart te zetten!

Beantwoorden
  10. Ik doe mee met deze loting voor mijn dochter, maar vooral voor haar omgeving, juist omdat zij deze opmerking geregeld maken.
    Het zou erg helpend zijn voor ons!

Beantwoorden
  11. Het is fijn om een boek over Autisme te zien dat geschreven is vanuit het perspektief van de autist. Aangezien ik tog nooit iets win, ga ik nu direkt naar Bol om het te kopen 🙂

Beantwoorden
  12. Een hele mooie review Anne en sluit mij daar helemaal bij aan.

Ook met mijn 47 jaar en late diagnose (ASS/Hoogfunctioneel op mijn 40e) keek ik uit naar dit boek. Besteld bij ons lokale boekwinkeltje (iets met gewoontes) duurde het ruim 1.5 weken voordat hij binnen was. Maar eenmaal binnen hebben ik en mijn partner het boek binnen enkele dagen verslonden. Voor ons was het “feest” van herkenning. Feest zet ik maar even tussen de aanhalingstekens want zoals te lezen in dit boek, is het leven van iemand die zich beweegt in het autistisch spectrum lang niet altijd een feestje.

Absolute aanrader dit boek.

Beantwoorden
  13. Ik zou graag het boek win omdat ik (39jr)ook in het dagelijks leven merk dat mensen niet weten wat autisme daad werkelijk inhoud. Misschien kan ik ze dit boek laten lezen zodat ze meer begrijpen.

Beantwoorden
  14. A la mintute dit boek besteld! Valt morgen in de brievenbus, maar heb nu al de kriebels van blije herkenbaarheid, Hosanna! Eindelijk woorden voor wat nooit gezegd is. Verpakt in een boek. Ik kom graag in aanmerking voor het cadeauboek, dan kan ik deze belangrijke kennis gaan uitdelen aan zij die het hard nodig hebben 😀

Beantwoorden
  15. Ik zou het boek graag willen winnen. Heb al vele boeken over het onderwerp gelezen maar het blijft me boeien. Zeker sinds ik 2 jaar geleden de diagnose zelf kreeg. Toen werd het, zoals je in je eerdere blog ‘Lezen over autisme net na je diagnose’ hebt geschreven, een preoccupatie. Maar aangezien ik niet genoeg informatie over het onderwerp tot mij kan nemen zou ik graag dit boek aan mijn lijstje toevoegen.

Beantwoorden
  16. Hallo, ik doe graag mee aan de actie omdat ik vermoed ook bij de autisten te horen (zou eindelijk eens iets zijn waar ik bij hoor!). Ik woon in het buitenland en denk erover hier een diagnosetraject in te gaan, maar enige ondersteuning in mijn eigen taal zou erg welkom zijn (plus dat ik heel nieuwsgierig ben geworden naar Toeps haar boek na alle media-aandacht!). Groetjes!

Beantwoorden
  17. Zou heel graag het boek winnen. Het laat mij de “binnenkant” zien van een autist. Dit is belangrijk. Zo kun je alleen maar beter een autist gaan begrijpen. Met een bekende autist kan ik lezen en schrijven, maar ken niet haar hoofd.

Beantwoorden
  18. Graag zou ik kans willen maken op het boek na het lezen van jouw recensie. Het lijkt me een heerlijk leesbaar boek vol herkenning voor mijzelf maar ook voor mijn directe omgeving. Ik heb haar blog opgezocht en haar schrijfstijl vind ik persoonlijk erg prettig om te lezen heb ik gemerkt.

Beantwoorden
  19. Ik maak heel graag kans op dit boek. Ik ben niet heel erg gekend met het onderwerp zelf. Ik heb sinds kort een collega die de diagnose autisme kreeg en ik merk dat ik op sommige vlakken niet helemaal weet hoe hiermee om moet gaan. Het zou dan ook heel interessant zijn om dit boek te lezen en zo ook meer zijn leefwereld te begrijpen en niet alleen mijn kant te zien. Zo kan ik natuurlijk de sterotiepen vermijden en beter begrijpen wat ik wel en beter niet doe of zeg.

Beantwoorden
    • Lief dat je je zo wil verdiepen in je collega! Misschien is het ook mogelijk om een keer met hem in gesprek te gaan? Of er wellicht over te mailen als dat lastig is? Iedereen is natuurlijk verschillend, dus als je het van hemzelf zou kunnen horen, weet je zeker wat er in zijn hoofd omgaat.

Beantwoorden
  20. Zolang als ik me kan herinneren is mijn vader al anders… dan de norm in iedergeval… Maar wat er nou precies anders is aan mijn vader kan ik nooit precies mijn vinger op leggen… Mijn vermoeden is dat hij een vorm van autisme heeft, maar zonder diagnose zullen we dat nooit zeker weten….

Beantwoorden
  21. Wat leuk! Ik maak graag kans op dit boek omdat ik zelf in de zorg werk met jongvolwassenen met o.a. autisme, dus mijn interesse in dit boek is zeker aangewakkerd! Bij mij is “iedere autist” ook lekker op zijn of haar eigen manier autistisch en de meesten zien er inderdaad ook helemaal niet autistisch uit. Ik ben dus er benieuwd naar dit boek!

Beantwoorden
  22. Ik zou dit boek heel graag willen lezen omdat ok er als zorgprofessional heel veel van kan leren denk ik! Tuurlijk weet ik heel goed dat niet alle autisten hetzelfde zijn, maar een boek waarin iemand zijn ervaringen deelt lijkt me wel heel interessant en een goede toevoeging!

Beantwoorden
  23. Zou heel graag dit boek willen winnen, voor mezelf en mijn dochter. Mijn dochter met ASS is 33 dus ongeveer even oud als Bianca. Zij helpt andere mensen met autisme via coaching, en in een vrouwencafe voor vrouwen met autisme en probeert begrip te krijgen voor – en kennis over te brengen aan mensen zonder autisme voor mensen met autisme, via lezingen/presentaties. Ik denk dat zij wat kan hebben aan dit boek en ik als moeder ook. We zijn nooit te oud om van anderen te leren. De recensie spreekt mij iig erg aan.
    Met vriendelijke groet,
    Pia

Beantwoorden
  24. Ik ben 2 jaar geleden in mijn 44ste levensjaar gediagnosticeerd met Asperger.
    Wát een knal in mijn leven zeg! En toch ook de veelgenoemde puzzelstukjes die op de plaats vallen….
    Maar nu vind ik het zo ontzettend moeilijk om familie, vrienden, werkgever uit te leggen waar ik dan precies tegen aan loop.
    Want je doet helemaal niet autistisch Karen…

Beantwoorden
    • Poeh, ik kan me voorstellen dat dat dubbel is. Twee jaar is nog best kort! Ik heb nu tien jaar mijn diagnose en ik heb het inmiddels echt wel geaccepteerd, maar het uitleggen aan andere mensen blijft lastig.

Beantwoorden
  25. Hoi Anne! Graag loot ik mee voor het boek van Bianca Toeps! Voor mijn dochter (die alles al weet, zegt ze), voor mijn zoon (dat is vast meer voor vrouwen), voor mijzelf (als mijn ASS-ers het niet willen, waarom ik dan wel?) Voor de mensen waar ik mee te maken heb met buurtbemiddeling, die vaak niet verder komen dan iets met sociaal onhandig zijn en hun niet invoelende buren! Daar is nog een wereld te winnen! Graag dus!

Beantwoorden
  26. Leuke actie, ik doe graag mee! Ik heb sinds vorig jaar de diagnose ASS, maar voor mijn gevoel past deze jas me nog niet helemaal. Hopelijk draagt het boek van Bianca (waarover ik al heel veel goeds heb gelezen!) eraan bij dat ik mezelf meer begrijp.

Beantwoorden
  27. Ik loot ook graag mee! Ik ben benieuwd naar het boek. Ik heb zelf een vrouw van 27 jaar met ass. Ben nog volop bezig met ontdekken en te leren wat dit voor mij betekent. Het lijkt mij ook een goed boek om mensen in mijn directe omgeving meer over ass te leren en dat het niet altijd zichtbaar is.

Beantwoorden
  28. Hoi Anne,
    Wat een bijzondere actie. Graag loot ik mee voor het boek van Bianca Toeps.
    Ik heb pas een paar maanden geleden gehoord dat een hulpverlener ASS bij mij vermoedt, en sta nu op de wachtlijst voor een diagnostisch traject. Na al een aantal andere labels in mijn 48 lentes tellende leven (mogelijk niet de goede!) – en een heleboel lichamelijke ellende – vraag ik mij af wat nog een traject mij zal opleveren. Mijn man vraagt zich zelfs hardop af of ik daar zelfs wel aan moet beginnen. ” Begin eens met leven, en ervan te genieten!”
    Misschien kan het lezen van dit boek hem (en mij) overtuigen!
    Ik merk in ieder geval dat ik zelf een niet te stillen informatiehonger heb naar boeken van/ over vrouwen met ASS.

Beantwoorden
  29. Ik heb zelf ook autisme, en krijg regelmatig te horen dat ik er niet autistisch uit zie. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit wordt behandeld in het boek! Ook herken ik mij in veel van de dingen die ik er al over heb gehoord! Ik zou het super vinden om het boek te lezen en later ook bijvoorbeeld vrienden en familie het te laten lezen, zodat ze mij nog beter begrijpen ?

Beantwoorden
  30. Dag Anne,

Een mooie recensie en volgens mij een prachtig boek. Ik doe met de verloting van het boek omdat ik geïnteresseerd ben in het onderwerp autisme, ik een hoogbegaafde dochter heb die autistisch is en ik voorzitter ben van een ouderinitiatief die jongeren en ouderen met autisme zelfstandig laten wonen in een omgeving waarin zij kunnen leren en werken en zelfstandig kunnen zijn om eventueel helemaal op eigen benen te kunnen staan. Daarnaast is het een boek waarin ik denk veel waarheden onwaarheden weg haalt en tips geeft voor familieleden. Dank voor de recensie Anne!

Beantwoorden
  31. Dag Anne,

Je hebt een mooie recensie geschreven. Dit boek is laatste tijd al vaker onder mijn aandacht gekomen. En ik zou het graag willen lezen, Omdat ik zelf denk dat ik ook autisme heb. Ik ben nu 44 jaar. Mijn jongste zoon (14) heeft ook een lichte vorm van autisme, zijn we sinds kort achter gekomen. Dit geeft veel denkvoer. En ik zou graag meer grip op willen krijgen op leven met autisme ( vooral voor mezelf). En de verhalen die Bianca in haar een boek schrijft, kunnen mij hopelijk weer een stap verder helpen.

Liefs Marsha

Beantwoorden
  32. Elf jaar geleden kreeg ik, op m’n 47e – uiteindelijk… – de diagnose autisme. Veel spreekwoordelijke puzzelstukjes vielen op hun plaats, maar het leven gaat door. Ik vind het nog steeds moeilijk om te bepalen tegenover wie ik ‘uit de kast 😉 kom’ (want ik zie er helemaal niet autistisch uit), en om aan anderen duidelijk te maken wat mijn autisme voor mij betekent. Ik zou het boek van Bianca Toeps graag aan hulpverleners geven. De stem & beleving & visie van mensen met autisme zelf zouden meer aandacht moeten krijgen in de zorg. Dit boek kan daar ongetwijfeld bij helpen!

Beantwoorden
  33. 3 jaar geleden ( op m’ n 49ste) kreeg ik mijn diagnose ASS. Er zijn een paar mensen in mijn omgeving aan wie ik dit heb toevertrouwd, maar geen van allen herkent dit in mij. Graag loot ik mee. Ik wil het boek graag lezen.

Beantwoorden
  34. Ik loot graag mee voor mezelf. Ik zou het boek graag winnen om het eerst zelf te lezen en dan in stukjes of helemaal aan mijn begeleiders te laten lezen. Ik ben momenteel in behandeling voor autisme en merk dat ik sommige dingen niet goed kan verwoorden. Soms staan dingen heel fijn verwoord in boeken en dat kan ik dan laten lezen aan mijn begeleiders. Ik denk dat ik zo heel veel kan hebben aan dit boek.

Beantwoorden
  35. Hoi Anne, ik wil graag meeloten voor het boek. Ik heb een dochter van 18 die er ook niet autistisch uitziet 🙂 en daardoor regelmatig overschat wordt (of haar struggles onderschat). Ik denk dat we allebei wat aan dit boek kunnen hebben. Jouw recensie heeft me er in ieder geval nieuwsgierig naar gemaakt.

Beantwoorden
  36. Hoi Anne,

Je hebt een hele mooie recensie geschreven! Graag loot ik mee voor het boek, omdat ik zelf autisme heb en ook bezig ben met een autobiografie over hoe het is om te leven met autisme (en NLD). Ik zou het erg graag willen lezen en je doet me er een groot plezier mee als ik het win:). Dankjewel alvast en nog een fijne avond!!

Groetjes Eva

Beantwoorden
  37. Net je blog ontdekt, supernice! Ben zelf ook autist maar pas gediagnosticeerd op mijn 27e… Zie dat ik net te laat ben voor de winactie, maar ga dit boek zeker even op Bol.com scoren 🙂